Bovenstraat 2 | B-9680 Maarkedal

Stel uw vraag

    * Verplichte velden

    Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    Blogpost: 7 tips om sterker uit de Corona-crisis te komen

    Compassco blijft actief om je door de Corona-crisis heen te loodsen.

    Gepost op 06.04.2020

    1. Realiteitszin.
    Schat je situatie juist in! Met angst en pessimisme kom je niet vooruit. Met overdreven optimisme struikel je snel.

    2. CASH is KING. Liquiditeit is nu een topprioriteit!

    • Burnrate: Hoelang heeft je onderneming nog financiële ademruimte? Hoelang hou je het nog uit zonder (extra) inkomsten? Kijk minstens 12 maanden vooruit zodat je weet wat op je afkomt. Simuleer 3 scenario’s (worst case, most probable case en best case), zo kan je proactief ingrijpen (download hier je gratis liquiditeitssimulator).
    • Reserves: heb je nog financiële reserves van vroeger? Spring hier voorzichtig mee om. Overweeg eerder een lening of leasing i.p.v. aankoop.
    • Klantenkrediet: hou je klantenkrediet onder controle, volg – zeker nu – vervallen facturen kort op. Maak duidelijke afspraken bij nieuwe opdrachten.
    • Leverancierskrediet: bespreek met je leveranciers of je betalingsuitstel kan krijgen. Net nu is je leverancier gevoelig om jou als goede klant te behouden.
    • Focus je op je producten of diensten waar je het meeste omzet mee haalt en de beste marge op hebt.
    • Cost cutting: Bekijk welke kosten (op dit ogenblik) minder essentieel zijn en waar besparing of uitstel van betaling mogelijk is. Kan je voorraden afbouwen?
    • Overheidssteun: Heb je recht op premies van de overheid en/of uitstel van betaling. Vraag dit zeker aan wanneer je door de Corona-crisis in de problemen komt.
    • Extra inkomsten: Misschien biedt deze situatie ook wel opportuniteiten. Spoor ze op om meer inkomsten te genereren.

    3. Versterk jezelf van binnenuit.

    • Neem de tijd om te werken ‘aan’ je bedrijf, niet enkel ‘in’ je bedrijf.
    • Studeer bij. Er zijn talloze zelfstudie en online mogelijkheden.
    • Pas je Business Plan aan. Aangezien de wereld sterk gewijzigd is, is je business plan van enkele maanden geleden waarschijnlijk niet meer aangepast aan de nieuwe situatie. Misschien is het wel noodzakelijk om een nieuw (aanvullend) inkomstenmodel uit te werken. Een SWOT-analyse is een zeer handige tool om een eerste aanzet te geven.
    • Efficiëntie, operationele optimalisatie. Alles kan beter, ook je eigen organisatie. Neem je productieflow onder de loep en stuur bij waar mogelijk. Door de samenwerking tussen je medewerkers te structureren (vb. d.m.v. een ‘functioneel organogram’) zorg je voor zelfsturende teams, een back-up voor elke kritische taak en voor duidelijke communicatiestromen.
    • Een goed financieel plan gaat verder dan de liquiditeitssimulator. Het is een gedetailleerde tool, die elke periode (maand of kwartaal) geüpdatet en bijgestuurd wordt. Op deze wijze hou je de vinger aan de pols. Bovendien worden je prognoses elke periode accurater.
    • Laat je begeleiden. Stel je vast dat de motor van je bedrijf sputtert, grijp dan onmiddellijk in. Wacht niet te lang om externe hulp in te roepen indien het niet onmiddellijk lukt. Ga actief op zoek naar een professioneel klankbord. Het geeft inzicht en verlichting. Het verhoogt je veerkracht en daardoor ook de hoeveelheid beschikbare energie.

    4. Goodwill.
    Ook je klant heeft geen invloed op de wat er in de wereld gebeurt. Je opdringen maakt waarschijnlijk niet veel verschil. Goodwill tonen daarentegen creëert heel sterke loyauteit bij je klant. Blijf uiteraard je binnen je eigen draagkracht.

    5. Top of Mind.
    Hoe zorg je ervoor dat je klant je niet vergeet? Er is nu veel nood aan informatie, verbinding en ondersteuning. Communiceer open en transparant met je klant en stel je bereikbaar op. Luister naar je klant en denk actief mee hoe je hem best kan helpen. Doe dit oprecht en met voldoende empathie. Behoed je voor de perceptie van opportunisme en arrogantie, want hiermee loop je imagoschade op. In de veelheid van mails riskeert je boodschap verloren te gaan. Een ‘good-old-fashioned’ telefoontje kan een sterk alternatief zijn.

    6. Wat nà Corona?
    Waar zijn je klanten vandaag en morgen mee bezig? Wat houdt hen wakker? Waar hebben ze behoefte aan? Wie hierop kan inspelen vindt snel extra opportuniteiten. Je màg hier ook geld voor vragen, zolang je maar oprecht een nood oplost. Ook een bakker verdient zijn dagelijks brood met een elementaire behoefte. Niks mis mee.

    7. Durf!
    Durf de realiteit onder ogen te zien. Durf (tijdelijke) maatregelen te nemen. Durf keuzes te maken. Durf te verwachten dat je klanten je betalen (jij moet ook overleven). Durf je klant te bellen en vragen of je hem kan helpen. Durf goodwill te tonen. Durf uit je kot te komen.
    De maatschappij heeft, nu meer dan ooit, sterke ondernemers nodig. Durf in jezelf te geloven. Durf ervoor te gaan!
    Yes you can! Wir schaffen das!