Bovenstraat 2 | B-9680 Maarkedal

Stel uw vraag

* Verplichte velden

Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

Blogpost: Een tevreden klant

Een tevreden klant ... hoe doe je dat ?

een tevreden klant - Compassco

Gepost op 30.07.2017

Iedereen wil het: tevreden klanten. Zij zorgen immers voor de omzet van morgen. Niet enkel omdat een tevreden klant zèlf terugkomt, maar meer nog omdat hij nieuwe klanten zal aanbrengen. We weten allemaal dat een marktkraampje waar reeds volk staat een aanzuigeffect heeft en nog meer volk zal aantrekken. Indien je daarenboven een aanbeveling kreeg voor dat ene kraam, zal je toch nooit twijfelen om daar jouw aankopen te doen en niet bij het andere kraam.

En toch, al te vaak voelen we onszelf als klant in de kou staan. Werk aan de winkel dus voor heel wat leveranciers … en misschien ook voor onszelf m.b.t. onze klanten.

Het is nochtans eenvoudig om een tevreden klant te hebben. Het enige wat je moet doen is ervoor te zorgen dat wat jij aanbiedt overeenkomt met de verwachtingen van je klant. Jouw producten of diensten moeten matchen met de verwachtingen van je klant,  als waren het twee communicerende vaten.

Oei … en als de klant dan toch verwachtte dat je sneller kon leveren, of hij verwachtte dat dat ene accessoire wel degelijk inbegrepen zat in de prijs, of dat de kleur toch anders uitviel dan verwacht ? Wel, dan heb je je werk vòòr de aankoop niet volledig gedaan. Immers, je dient vooraf volledige duidelijkheid te scheppen over wat de klant verwacht en wat jij kan leveren. Misschien kan je wel een extraatje doen voor die klant om aan zijn verwachting te kunnen voldoen, maar dan moet je het wel vooraf weten. Of misschien moet de verwachting van klant wat getemperd worden. Het risico dat de verkoop afspringt is slechts een kleine prijs in vergelijking met de negatieve reclame die je wacht in het geval van een ontevreden klant.

Om het met de beeldspraak van de communicerende vaten te zeggen: als het ene niveau (= de verwachting) stijgt, moet het andere niveau (= het aanbod) volgen om in evenwicht te blijven. Indien dit niet realistisch is en het aanbod blijft te laag om aan de verwachting te voldoen, moet de verwachting naar beneden gebracht worden opdat het terug in evenwicht komt met het aanbod.

En als je dan nog een klein onverwacht extraatje achter de hand houdt, dan is succes gegarandeerd!