Iedereen heeft zeker al van de term “missie & visie” (of “mission statement”) gehoord. Maar wat is het juist? Waarvoor gebruik je het? Heb je het eigenlijk wel nodig? En indien ja, hoe begin je eraan?
En wat zijn je waarden waard?
In jouw missie & visie verwoord je wat je doet en waarom je doet wat je doet. In je missie geef je aan waarvoor je staat, wat je waarden en normen zijn, eigenlijk wat jouw professionele DNA is. In jouw visie vertaal je dit concreet. Je omschrijft als het ware jouw (professionele) identiteit.
Je missie & visie is voor jouw bedrijf als een fundering voor een gebouw:
Voor jezelf is het een kompas om focus te kunnen houden. Wie focus zegt, zegt ook efficiëntie en dus ook resultaat;
Voor je medewerkers is het noodzakelijk dat ze allemaal dezelfde identiteit uitademen. Zo creëer je samenwerking en krijg je een eenduidig signaal naar de buitenwereld. Klanten die voor jou gekozen hebben, zullen ook bij je medewerkers herkennen wat hen voor jou deden kiezen.
Door duidelijk over je identiteit te communiceren naar je klanten toe, wordt je zichtbaarder en ‘spring je eruit’. Bovendien zal je klanten aantrekken die ‘vallen’ voor wat jij te bieden hebt en verlies je minder tijd aan anderen;
Een goede missie & visie-tekst moet juist en volledig zijn (er ‘boenk op’). Taalkundig gebald, en bovendien duidelijk en attractief voor iedereen die bij je activiteit betrokken is. Heb je hier graag professionele hulp bij? Contacteer me dan vrijblijvend. We kijken samen of en hoe ik je best kan helpen.
Wie je missie & visie ook uitschrijft, jij bent best geplaatst om aan te voelen of jouw DNA goed verwoord werd en om af te toetsten of de tekst voor alle betrokkenen duidelijk én attractief is.