Klantentevredenheid meten is voor elk bedrijf belangrijk. Een tevredenheidsenquête is hier een interessante tool voor. Maar ga best niet ondoordacht te werk.
De voordelen ervan zijn duidelijk: Het is een bron van informatie over je klanten en dus ook over de markt waarin je actief bent. Hiermee kan je je eigen concurrentieniveau ongetwijfeld naar een hoger niveau tillen. Bovendien biedt je je klanten een platform om gehoord te worden. Dit is belangrijk voor (het vertrouwen van) je klant, maar voor jou is het nòg belangrijker. Je kan er eventuele (kleine) ongenoegens mee opsporen en je klant alsnog tot een tevreden klant maken. Zo kan je je zo echt onderscheiden van je concullega’s (cfr. ook “Een tevreden klant … hoe doe je dat?”). Vergeet in dit verband niet dat het véél gemakkelijker is om bij een bestaande (tevreden) klant meer omzet te halen, dan telkens nieuwe klanten te moeten zoeken.
Maar al die enquêtes, is niet iedereen dit moe? Riskeren we niet dat onze klant de enquête als spam zal aanzien en dat het gevoel dat met onze naam geassocieerd wordt zal vertroebelen? Niet als we niet ondoordacht te werk gaan. Hieronder enkele tips:
- Stuur je enquête naar je klant door, kort nadat je hebt samengewerkt. Een bevraging wordt dan veel concreter en relevanter ervaren. Of beter nog, doe dit nog tijdens de samenwerking, dan heb je nog de mogelijkheid om bij te sturen waar nodig.
- Spreek je klant persoonlijk aan.
- Geef duiding bij wat de bedoeling is van je bevraging, wat je ermee wil doen en wat het voordeel is voor je klant.
- Zorg ervoor dat je enquête kort blijft en kondig dit ook aan. Focus op wat je écht wil weten!
- Laat je klant de mogelijkheid om ‘moeilijke’ vragen over te slaan. Zo vermijd je een onbehaaglijk gevoel.
- Misschien kan je je klant verleiden met een incentive?
Als je het juist aanpakt, heeft een tevredenheidsenquête vooral veel voordelen. Doen dus!
“Maar ik heb al zo weinig tijd!” … correct, doe het dus enkel als je er een meerwaarde uit kan halen. Dus wanneer je voldoende tijd hebt om er ook echt iets mee te doen.
Weet dat er verschillende (ook gratis) tools bestaan om dit geautomatiseerd te doen, zelfs tot en met de verwerking in jouw CRM-systeem.
En kort nog even dit, realiseer je dat een bevraging bij klanten – zeker bij niet-klanten (vb. prospecten) – ook implicaties heeft op GDPR-niveau. Niets onoverkomelijk, maar je vergeet het best niet.
Geïnteresseerd hoe dit voor jou een meerwaarde kan beteken? Contacteer me dan vrijblijvend. Ik kijk graag samen met jou hoe je best geholpen bent.