Bovenstraat 2 | B-9680 Maarkedal

Stel uw vraag

    * Verplichte velden

    Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    Blogpost: Eco-ondernemen

    Hoe klimaatmarsen en klimaatspijbelaars ook een opportuniteit kunnen zijn voor jouw onderneming.

    Gepost op 14.03.2019

    Klimaatmarsen en klimaatspijbelaars zijn een vast onderwerp geworden in de media. We kunnen er niet meer onderuit. Ecologie en klimaat eisen hun plaats op in de agenda. Of we dit nu willen of niet, ook wij als ondernemers moeten ons hier aan aanpassen en ons bewust zijn van de steeds groeiende noodzaak om ecologie en klimaat één van de toetsstenen te laten zijn bij al onze beslissingen.

    Waarschijnlijk zijn er maar weinig ondernemers die dit onderwerp volgen vanuit de insteek van de geitenwollen sokken. Het wordt (is) echter voor ons allemaal van cruciaal belang. Enerzijds omdat ook wij deel zijn van deze aardbol en dus betrokken partij zijn. Anderzijds omdat de consument zich in zijn koopgedrag steeds meer laat leiden door ecologie en klimaat. In deze zin is het belangrijk te beseffen dat de klimaatspijbelaar van vandaag de consument van morgen is. En dan hebben het nog niet over het vinden van werknemers in een concurrentiële arbeidsmarkt.

    Zoals met elke (maatschappelijke) evolutie, betekent ook het groeiend klimaatbesef van de consument een opportuniteit voor sommige ondernemers. Isolatie en zonne-energie zijn hier twee voorbeelden van. Maar ook voor wie de klimaatproblematiek op het eerste zicht een bedreiging vormt voor zijn businessmodel, doet er goed aan zich zo snel als mogelijk opnieuw uit te vinden. Immers, de eersten die hierin slagen zullen het concurrentiële voordeel genieten, de laatsten zullen achterblijven zonder klanten…. Reeds verschillende jaren worden er bij openbare aanbestedingen punten toegekend i.f.v. het eco-ondernemerschap. Deze tendens zal zich in zonder twijfel voortzetten in de reguliere (commerciële) markt.

    Ook al heb je een product of dienst die op zich milieubelastend is, hoe je ermee omgaat en hoe je je bedrijf organiseert en profileert zal een groot verschil maken. Je kan vb. in je eigen organisatie zo ecologisch mogelijk te werk gaan (recycleer je? vanwaar komt de energie die je verbruikt? Ooit al een groendak overwogen? …), of je kan je product aanpassen zodat het een verbetering is voor recyclage achteraf; … ook kleine veranderingen in de juiste richting maken samen een groot verschil.

    In deze zin is de 3P’s-aanpak elementair bij duurzaam ondernemen: Weeg elke beslissing af op de 3 P’s: People (mensen, werknemers); Planet (mileu, planeet); Profit (winst voor de organisatie, dus ook voor jouw portemonnee) of Prosperity (welvaart). Enkel wat een meerwaarde betekent voor alle drie de P’s op zich, vormt de basis van een goede beslissing.

    Uiteraard is het zeer belangrijk om hierover te communiceren. Wat jouw klant niet weet, kan onmogelijk in jouw voordeel spelen.

    Misschien kunnen we de hele redenering ook omdraaien. Waarom werk je niet aan een businessmodel waar jouw return recht evenredig is aan de winst voor het milieu of het klimaat? Een typevoorbeeld is hier dat je een dienst verkoopt (vb. licht) i.p.v. een product (vb. lampen en armaturen), waar het interessanter wordt om duurzamere producten te ontwikkelen.
    De mens heeft sinds hij uit de grotten komt (en zelfs nog lang ervoor) steeds zijn eigen ontwikkeling/opbrengst voorop geplaatst. De mens is hier zelfs niet eens uniek in. Overal in de natuur zijn de beste overlevingskansen voor wie het meest efficiënt omgaat met zijn ressources (voedsel; inspanning; …). Ingaan tegen deze intrinsieke eigenschap van elk levend wezen (drang naar efficiëntie en eigen voordeel) zal niet vanzelf gaan. Zelfs al realiseren steeds meer mensen zich dat er echt iets gedaan moet worden. Het ‘not in my backyard’-syndroom loert overal om de hoek.
    Door de redenering nu om te draaien (maak ‘eco-ondernemen’ winstgevend) zal het veel makkelijker worden om eender welke klimaatdoelstellingen te halen.
    Op dit vlak kunnen wij als ondernemer een belangrijke rol spelen en een groot verschil maken.

    Ondernemen zit ons in het bloed. Investeren in onze eigen toekomst (als ‘mens’ én als ‘ondernemer’) kan dus geen moeilijke opdracht zijn.
    Wil jij deze trein niet missen, maar zitten je handen en hoofd vol met andere zaken, ga dan even te rade bij wie je zou kunnen helpen. Jouw eigen toekomst is écht wel kneedbaar.