Bovenstraat 2 | B-9680 Maarkedal

Stel uw vraag

    * Verplichte velden

    Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing.

    Blogpost: Heb jij een strategisch plan?

    Heb jij een businessplan?

    Gepost op 12.09.2018

    Heb jij een strategisch plan?

    Heb jij een businessplan uitgewerkt voor je bedrijf? Is jouw businessplan nog actueel? Geen nood als het antwoord neen is. Dan sta je even ver als heel veel andere ondernemers.

    Nochtans is een strategisch plan of business plan een interessante (en nodige) tool om focus te houden en sneller resultaat te boeken. Door even stil te staan bij je onderneming, zal je sneller en soepeler kunnen schakelen en groeien. Bovendien zijn verschillende items die je in je businessplan opneemt zaken die je sowieso dient te doen: om je klanten te vertellen wat je doet; om je bankier te overtuigen om een lening te krijgen; om je websitebuilder informatie te geven over wie je bent en wat je doet; …

    In je businessplan breng je verschillende bouwstenen van je organisatie in kaart. Door alles neer te schrijven op een gestructureerde wijze – ook de evidente zaken – ga je de confrontatie aan met je jezelf (als zaakvoerder). De interactie tussen de diverse facetten van je onderneming wordt duidelijker zichtbaar en kan je je organisatie beter aansturen. Je komt altijd sterker uit deze confrontatie.
    Met een goed plan kan je zelfs de toekomst voorspellen en oplossingen zoeken voor bottlenecks of problemen voordat ze zich aandienen. Jouw groeipijnen zullen heel wat kleiner zijn, jouw succes groter en je zal veel meer gemoedsrust hebben.

    Een goed businessplan is niet klaar in 1-2-3 en voor wie er niet vertrouwd mee is, is het niet vanzelfsprekend om een overzichtelijke structuur op te zetten. Je bent er even mee bezig en je moet jezelf geregeld (laten) challengen. Maar deze investering in tijd en energie wordt héél snel en overvloedig terugverdiend.
    Doe dit best op het ogenblik dat je nog niet verdrinkt in het werk en in de zorgen. Indien het water je al aan de lippen staat of als je het gevoel hebt continu brandjes te moeten blussen, roep dan snel externe hulp in. Want zo dringend en nodig het dan is, zo moeilijk wordt het om te combineren met al de rest. Externe begeleiding helpt je door de bomen het bos te zien.

    Het is nooit te laat om eraan te beginnen. Maar hoe doe je dit nu? Hieronder alvast een 10-stappenplan:

    1. Start met je identiteit, jouw DNA.
      Omschrijf wat je doet. Welk product/dienst je aanbiedt;
    2. Wie zijn je klanten? Hoe vinden zij je of jij hen? Hoe onderhoud je hen zodat ze morgen terugkomen of beter nog: nieuwe klanten aanbrengen;
    3. Breng je inkomstenstroom in kaart;
    4. Omschrijf je activiteiten en de middelen die je hiervoor nodig hebt. Wat besteed je uit en welke externe partners hebben een strategisch belang in je organisatie;
    5. Breng je onkostenstructuur in kaart;
    6. Maak een SWOT-analyse van je bedrijf: wat je beter kent, beheers je ook beter;
    7. Bepaal je doelen (KT en LT). Omschrijf ze concreet;
    8. Denk vooruit over de bottlenecks die je zal tegenkomen. Hoe ga je ze herkennen? Hoe ga je ze aanpakken;
    9. Maak een financieel plan met meerjarenprognose;
    10. Evalueer periodiek en stuur bij waar nodig.

    Heeft de groei van je bedrijf je ingehaald, of plan je een nieuwe lijn? Of ben je er nooit toe gekomen een strategisch plan op te stellen? Het is nooit te laat. Start nu! Je business plan is een kompas naar jouw succes voor de komende jaren.

    Werk je graag met een model of aan de hand van een template? Heb je interesse in begeleiding? Contacteer me dan vrijblijvend. Ik kijk graag samen met jou hoe je best geholpen bent.